center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Jól kell viselkedni
Galambos Márton, Kreatív, 2006. november 16.

A vállalatok társadalmi felelősségvállalása mérhető, és a befektetők mérik is. A felelős vállalatok ugyanis kisebb kockázatot jelentenek.

„Corporate Social Responsibility – bottom line issue or public relations exercise”, azaz Társadalmi felelősségvállalás – alapkérdés vagy pr-mutatvány?” – szól az első fejezet címe az Investing in Corporate Social Responsibility című könyvben. Már csak emiatt érdemes beszerezni ezt a tanulmánykötetet. Nyilvánvalóvá válhat annak is, aki eddig még kételkedett: valóban többről van szó, mint egy pr-feladatról. Aki ezt már eddig is tudta, további érveket gyűjthet az elkövetkező évek újra és újra felbukkanó vitáihoz arról, hogy mi is valójában az a corporate social responsibility (CSR). [A területtel részletesen foglalkozik az e havi Fókusztéma - A Szerk.]

A kötetet John Hancock gazdasági újságíró szerkesztette, aki tanácsadó cégek, nagyvállalatok vezetőit kérte fel, hogy írjanak 10-15 oldalas tanulmányokat a témában. A könyv egy eddig Magyarországon kevés figyelmet kapott oldaláról közelít a felelősségvállalás kérdéséhez, a tanulmányok többsége ugyanis befektetői szemmel íródott. Többet hajlandók ugyanis fizetni a befektetők egy olyan vállalat részvényeiért, amelyről kimutatható, hogy fenntartható, vagy felelős módon vezeti üzletmenetét. A kérdés már csak az, hogyan lehet ezeket a kimutatásokat elkészíteni, és mi alapján szerepelnek benne jobban vagy roszszabbul egyes cégek. Válaszok a könyvben.
Az FTSE4Good Index nevű mutató például azokat a nem gazdasági tényezőket próbálja kimutathatóvá tenni és pontozni, amelyek befolyásolják egy befektetés kockázati mértékét. A könyv végén egy mellékletben megtalálhatók a pontozási szempontok és egy aktuális lista is az angliai vállalatokról. Megtudhatjuk például, hogy az Unilever hollandiai felső vezetésében például nem megfelelő a nemek és a különböző származású emberek aránya. Az Innovest Strategic Value Advisor tanácsadó cég szerint ez akár még problémát is okozhat az egyébként AAA (legjobb) minősítéssel rendelkező cégnek. Gondolták volna, mikor legutóbb leemelték a polcról a Rama margarint?

Galambos Márton

Jól kell viselkedni. Kreatív, 2006. november 16.